Veelgestelde vragen

Aanmelden

  • Hoe kan ik me aanmelden voor de Dorpsquiz?
    Als je niet ingelogd bent, dan staat er een knop "aanmelden" op de voorpagina en ook in de rechter bovenhoek van het scherm.
  • Hoe kan ik mijn teamleden toevoegen aan mijn team?
    Als je met je team ingelogd bent, dan staat vind je de optie "Bewerken" in het menu bovenaan de pagina. Daar kun je teamleden toevoegen middels de "Lid toevoegen" knop.
  • Kunnen er ook niet-OFV leden meedoen in mijn team?
    Nee dat is niet mogelijk. Alleen als je lid bent van de Oranje Feestvereniging Bovensmilde kun je aan de Dorpsquiz meedoen. Daarvoor kun je ook voor 5 euro lid worden voor een dag.
  • Kan ik ons team ook weer uitschrijven?
    Jazeker. Stuur s.v.p. een mail naar de organisatie en dan zullen we het account en alle bijbehorende informatie verwijderen.
  • Waarom hebben de teams dit jaar maximaal tien teamleden?
    In de afgelopen jaren waren sommige teams inderdaad groter, tot wel twintig leden per team. Dat leidde tot ongewenst grote verschillen tussen de teams onderling. Met een maximum van tien zijn de teams (en daarmee de kansen) meer gelijk.

Vragen beantwoorden

  • Waar vind ik de te beantwoorden vragen?
    Als je als team bent ingelogd, dan kun je alle te beantwoorden vragen vinden via de "Vragen" link bovenin het menu. Ze staan gesorteerd per categorie
  • Hoe weet ik welke vragen nog moet beantwoorden?
    Je kunt via het "Vragen" menu alle categorieën bijlangs. Je kunt ook op de home-pagina zien wat de voortgang is per categorie.
  • Kunnen teamleden ook tegelijk met de vragen aan de slag?
    Jazeker. Een team kan vanaf meerdere apparaten tegelijk inloggen. Wij raden de vragen onder de teamleden te verdelen per categorie.
  • Kan ik mijn antwoord nog aanpassen als ik een fout heb gemaakt?
    Jazeker. Je kunt je antwoord net zo vaak aanpassen als je wilt, tot sluitingstijd om 19:00 uur.
  • Hoe kom ik zo gemakkelijk mogelijk van de ene catgorie in de andere?
    Je kunt gemakkelijk via het "Vragen" menu navigeren tussen de catgorieën. Je kunt ook navigeren via de voortgangsindicatie op voorpagina.

Formulering antwoorden

  • Is het verstandig om extra informatie bij het antwoord te geven?
    Nee. Geef bij het antwoord alleen antwoord op de gestelde vraag. Als er bijvoorbeeld gevraagd wordt "welke straatnaam zoeken we?", vul dan s.v.p. alleen de straatnaam in, zonder toevoegingen.
  • Wat bedoelen jullie precies met "numerieke invoer"?
    Als er bij de vraag staat numerieke invoer, voer dan s.v.p. alleen een getal in en bijv. geen eenheid of berekening. Als de vraag bijvoorbeeld is "hoeveel centimeter is 100 millimeter? (numerieke invoer)", vul dan in "10" in plaats van "10 cm". Overigens wordt dit in de meeste gevallen al afgedwongen door de spelomgeving.
  • Geldt hetzelfde voor reeksen van letter en cijfers (en combinaties)?
    Jazeker. Soms wordt er specifiek gevraagd om een combinatie van letters of een combinatie van letters en cijfers. Vul dan s.v.p. alleen deze combinatie in. Ook hier, zonder toevoegingen.
  • Soms wordt er gevraagd om de eerste letter van het antwoord, waarom is dat?
    Bij sommige vragen wordt inderdaad specifiek gevraagd om de eerste letter van het antwoord. Dit doen we om verschillen door eventuele alternatieve/foutieve schrijfwijzen uit te sluiten. Let hier goed op en vul in dat geval alleen de eerste letter in.

Beoordeling

  • Hoe gaat de beoordeling van de antwoorden in zijn werk?
    Het quiz-systeem vergelijkt automatisch jullie gegeven antwoorden met het voor het systeem bekende goede antwoord. Op basis daarvan worden ook automatisch punten toegewezen. De organisatie kijkt mee met deze beoordeling en kan (waar nodig) de automatische beoordeling overschrijven. Daarvoor nemen we de regels in acht zoals gesteld in het kader "Formulering antwoorden".
  • Op welke basis worden de ingezonden foto's beoordeeld?
    De ingezonden foto's en video's beoordelen op basis van drie criteria. Allereest: is aan de gestelde vraag voldaan? Als jullie een opdracht uit moeten voeren, dan volstaat een photoshop niet. Jullie moeten de opdracht echt uitvoeren. Het gebruik van oude foto's volstaat dus ook niet. Dat is wel zo eerlijk t.o.v. de andere teams. Ten tweede en derde letten we op originaliteit en uitvoering. De beoordeling gaat heel open tijdens het avonddeel in de Spil.
  • Kunnen we de goede antwoorden zien na afloop van de dorpsquiz?
    Jazeker. Die worden gepubliceerd op onze website.
  • Kunnen we achteraf ook een uitleg vragen n.a.v. een specifieke vraag?
    Jazeker. Je kunt achteraf altijd vragen waarom een bepaald antwoord goed of fout is.

Communicatie

  • Hoe blijf ik op de hoogte van de voortgang van de quiz?
    Voor elke gebeurtenis (start, eind, mededeling) sturen we het team een mail met het opgegeven e-mail adres van het team. Ook sturen we een kopie naar de adressen zoals die bij de teamleden zijn opgegeven.
  • Waar gebruiken jullie de opgegeven e-mail adressen allemaal voor?
    We gebruiken de adressen alleen voor communicatie m.b.t. de voortgang van het spel.
  • Kunnen we om verduidelijking vragen voor bepaalde vragen tijdens de quiz?
    Jazeker. We zullen jullie vraag om verduidelijking beoordelen en ofwel aangeven dat jullie nog verder moeten puzzelen (met name als andere teams wel het juiste antwoord weten te vinden) ofwel een bericht met extra uitleg sturen naar alle teams.